Próchnica u dzieci- szukamy rozwiązań. Słyszeliście o słodkiej sobocie?

by - 27 października

Być może zabrzmi to dziwnie, że chcąc pomóc Wam ograniczyć ryzyko wystąpienia próchnicy u dzieci proponuję wprowadzenie słodkiej soboty, ale...
No właśnie- zalet jest bardzo dużo ;)



Słodka sobota występuje głownie w krajach skandynawskich. Słodycze spożywa się tylko raz tygodniowo. Czy to jakaś abstrakcja i kara dla szwedzkich dzieci?
Otóż nie. Dzieci cały tydzień zbierają słodkości, by bez ograniczeń móc się nimi opchać w sobotę.
Pewnie zastanawiacie się teraz co w tym takiego fantastycznego.

Otóż próchnica powodowana jest przez bakterie, które mają zdolność przekształcenia cukrów w kwasy rozpuszczające szkliwo i zębinę zębów.
Dzieci bardzo ciężko jest przypilnować, by myły zęby po każdej słodkiej przekąsce, dlatego łatwiej jest ograniczyć słodycze (tak mi się przynajmniej wydaje). ;)

Dowodem na to, że system ten działa jest różnica w występowaniu próchnicy u 6 latków w Szwecji, gdzie częstotliwość ta wynosi ok 5%- dla porównania w Polsce jest to 85% !

Niechlubny wynik :( Faktem tym mniej cieszą się szwedzcy studenci stomatologii, którzy by zobaczyć próchnicę u dzieci muszą zwiedzić czasami kilka ośrodków. U nas wystarczy przejść się do przedszkola. Chyba właśnie zrozumiałam dlaczego tak wielu Szwedów było na mojej uczelni :)

Pierwszy raz o słodkiej sobocie usłyszałam na studiach od mojej przyjaciółki, która 16 lat mieszkała w Szwecji i nie miała nigdy problemów z próchnicą. Dla mnie było to coś niebywałego, gdy usłyszałam o tym pierwszy raz, ale pomyślałam od razu: " Jak będę miała dziecko to na pewno to wprowadzę".

Dodatkowym atutem jest fakt, że uczy to również dyscypliny rodziców i dzieci :)

A Wy co o tym myślicie?

Podobne posty

2 comments

  1. Myślę, że problem nie leży w samych słodyczach, ale w braku codziennego szczotkowania zębów. Mogę to powiedzieć po swoich dzieciach. Nie wydaje mi się by w Szwecji dzieci nie jadły słodyczy, a jak sama napisałaś odsetek próchnicy dziecięcej jest tam bardzo niski. Ja zabieram dzieciaki co jakiś czas do Stomatolog dziecięcy Wrocław i tam mnie uczulony, aby mocno inwigilować dzieci czy myją zęby. Ważna jest nie tylko częstotliwość, ale też dokładność szczotkowania.

    OdpowiedzUsuń
  2. Titanium Wood Stoves - Titanium Wood Stoves - Titanium Art
    These stoves are used to create metal titanium dioxide in food chilis, chilis, gold titanium cactus, and other metal titanium teeth dog chilis. The purpose of titanium necklace these chilis is หาเงินออนไลน์ to create a

    OdpowiedzUsuń